Obliba Aliexpressu u Čechů roste

Na pozici globální e-shopové jedničky dost možná brzy dojde ke střídání stráží. Akcie čínské Alibaby rostou raketovým tempem, a v tržní kapitalizaci tak čínská firma dohání americký Amazon. Stále větší obliba čínského online tržiště je přítomna i u českých zákazníků.

Na konci srpna dosahovala tržní kapitalizace Amazonu 461 miliard dolarů, v případě Alibaby to bylo již jen o desetinu méně. Alibaba funguje jako online katalog pro velkoodběratele, kteří objednávají zboží po kontejnerech. Jeho součástí je však i Aliexpress, online tržiště pro běžné zákazníky, jimž umožňuje si od daného sortimentu objednat i jediný kus. Na Aliexpressu lze pořídit v podstatě vše od elektroniky přes módu po vybavení domácnosti. Díky nízkým cenám roste obliba čínského giganta i u českých zákazníků. Výrazně tomu dopomáhají i tzv. cashbacky, tedy online služby, které vracejí část útraty v eshopech zákazníkům.

Dlouhodobá jednička mezi českými cashbacky PlnaPenezenka.cz vrací uživatelům, kteří nakoupí u Aliexpressu, až 5 % z celkové výše objednávky a jako jediný cashback portál v Česku vrací uživatelům peníze ze všech nákupů na Aliexpressu.

Doposud Plná Peněženka zprostředkovala u Aliexpressu 1,25 milionu nákupů, což z ní dělá největšího obchodního partnera v České republice. Počet uživatelů, kteří využívají služby Plné Peněženky, překonal v říjnu hranici 380 000.

„Existuje hned několik důvodů, proč si Češi zvykli nakupovat u Aliexpressu. Široká nabídka sortimentu, dostupnost recenzí produktů i prodejců a častá absence platby za poštovné. Distribuci zboží totiž dotuje přímo čínská vláda a většinou obdrží zákazník zboží do měsíce. V případě, že zboží zákazníkovi nedorazí, nebo dorazí poškozené, zaručuje Aliexpress vrácení peněz,“ vyjmenovává důvody proč Češi rádi nakupují na Aliexpressu marketingový ředitel Plné Peněženky Josef Drobílek.

Zatímco na globálním trhu ještě kouká Alibaba Amazonu na záda, v Česku z výše uvedených důvodů vítězí. „Amazon u nás nahrává čínským konkurentům svojí nečinností. Do Česka navíc dosud dodával jen část sortimentu,“ poznamenává Drobílek.

Dnem, kdy probíhá na Aliexpressu nejvíce nákupů je Global Shopping Festival, který probíhá pravidelně 11. listopadu. Aliexpress nabízí na řadu věcí ještě výraznější slevy než jindy. Slevy v tento jediný den dosahují až 90 %. Zároveň jde o termín, kdy se ještě dá zboží na čínském online tržišti objednat s časovou rezervou, aby zákazník obdržel objednané věci do Vánoc. Akce je tak vhodná i pro nákup dárků.

A jaké zboží je na Aliexpressu nejpopulárnější? “Tento rok si zákazníky získávaly zejména antistresové hračky jako Fidget Spinner nebo Fidget Cube. V létě jsme zaznamenali největší zájem o sluneční brýle. Před Vánocemi pozorujeme zvýšený zájem o hry a hračky jako je třeba svítící autodráha. Stálicí jsou pouzdra na telefony nebo micro USB kabely,” shrnuje marketingový analytik Plné Peněženky Marek Numerato s tím, že stále častěji Češi nakupují z Číny i módu.