Velkoobchod se masivně přesouvá do online prostředí

Česká e-commerce zaznamenává nadmíru úspěšné období i v oblasti B2B. Ve srovnání s předchozím rokem predikuje technologická společnost NetDirect v roce 2021 ještě intenzivnější přesun B2B firem do online světa. K rostoucímu tempu migrací B2B firem do onlinu přispívá koronavirová pandemie, jelikož rychlý přesun podržel mnohým firmám klesající prodeje nad vodou.

Ze statistik společnosti NetDirect vyplynulo, že v roce 2020 provozovalo B2B e-shop nebo portál 34 % trhu. V letošním roce by měl tento ukazatel vzrůst minimálně o 15 %. “Jestliže srovnáme zájem o nové e-commerce řešení v letech 2018, 2019 a 2020, je patrný rostoucí lineární trend. V segmentu B2B však zájem roste exponenciálně. Mít B2B e-shop či B2B portál je v dnešní době považováno za standard. Ten, kdo se nepřizpůsobí, bude mít do tří let obrovský problém,” uvádí Daniel Lupinski, CEO společnosti NetDirect.

Z výzkumu společnosti NetDirect také vyplývá, že 61 % B2B firem zavedlo B2B e-shop za účelem digitalizace obchodu, snižování režijních nákladů a automatizace procesů s důrazem na snížení chybovosti.

„Ve chvíli, kdy B2B firmy převedou do online prostředí své zákazníky, začnou šetřit náklady na obchodníky a call centra. Spočítejte si veškeré HR náklady spojené s pozicí obchodníka, který pečuje o zákazníky. Díky digitalizaci můžete uspořit řádově stovky tisíc korun ročně. Obchodník se totiž může věnovat desítkám či stovkám nových zákazníků a nemusí řešit ty stávající, o které se postará online portál,“ vysvětluje klíčovou roli B2B portálu Daniel Lupinski.

Jak ale upozorňuje Lupinski, vlastní B2B eshop či portál nezaručuje sám o sobě kvalitní uživatelský zážitek. “Řada firem žije v domnění, že mají skvělý B2B portál, nicméně ten jim umožňuje pouze sledovat aktuální skladovou dostupnost, nakoupit dle příslušného ceníku, případně se podívat na historii objednávek a faktur. Je třeba si uvědomit, že moderní B2B e-commerce řešení musí zákazníkům poskytovat přidanou hodnotu. Bez přidané hodnoty je to pořád jen „jednoduchý e-shop”. Dopřejte zákazníkům maximální komfort ve smyslu zpřístupnění informací o termínech naskladnění zboží, reklamacích, elektronických dodacích listech, zálohových fakturách s možností nastavení splatností, restrikcí nebo konfigurátor produktů a rozpočtování zakázek,“ vysvětluje Daniel Lupinski.

Je potřeba mít se na pozoru a B2B řešení neustále rozšiřovat a nabízet zákazníkům maximum užitečných funkcí.

Trendem B2B firem v roce 2021 tak bude jednoznačně propojení offline a online prodejního prostředí a v neposlední řadě snaha o vytvoření maximální přidané hodnoty pro zákazníka s důrazem na tvorbu úspor z rozsahu.

Dalšími trendy v B2B jsou nástroje a aplikace usnadňující prodejní aktivity a nástroje pro partnerský prodej.