Političtí lídři na sociálních sítích

Agentura Socialbakers monitoruje sociální sítě klientům po celém světě. Mezi její významné klienty patřil mimo jiné prezident Obama, jehož tým využíval jejích služeb při své volební kampani. S využitím dostupných nástrojů, které v testovacích verzích nabízí Socialbakers v ČR jsme provedli vyhodnocení úspěšnosti politických subjektů s ohledem na blížící se termín parlamentních voleb.

Leaderem na facebooku na počátku měsíce září je hnutí Řádu národa-Vlastenecká unie, které dosahuje dokonce svého měsíčního historického maxima v počtu svých fanoušků, následované TOP 09. Na třetím místě v politických subjektech figuruje hnutí ANO.

Mezi politickými osobnostmi má nejvíce fanoušků Tomio Okamura před Karlem Schwarzenbergem. Třetí v oblibě mezi fanoušky je osobnost Andreje Babiše.

Pokud tedy vyhodnotíme celkovou úspěšnost, tedy spojení subjekt a osobnost, je leaderem průzkumu TOP O9 před ANO a třetí místo by shodně obsadilo ŘN-VU společně s SPD.

U posledních dvou jmenovaných subjektů je situace v poměru úspěšnosti obrácená. Zatímco výsledkově bezkonkurenční ŘN-VU je leaderem průzkumu, tak jeho předeseda Josef Zickler se v top desítce nenachází. SPD jako hnutí zase profituje pouze na oblibě Tomio Okamuri.

Ještě jedna skutečnost je zarážející a to, že ŘN-VU přes svoje úspěchy na sociálních sítích nefiguruje v předvolebních průzkumech. Zde je předpoklad stejného důvodu, ale i výsledku ve srovnáni s Kotlebovým výsledkem na Slovensku. Vzhledem k veskrze totožné národovecké rétorice obou subjektů, mají voliči problém se veřejně ke své volbě přihlásit. Důvodem je nejspíše všeobecné společenské klima. Kotlebovo hnutí pří absolutní absenci účasti v průzkumech slavilo nakonec zisk 9 procent.

Politické subjekty nejspíše v rámci volební kampaně budou vice prostoru svého zajmu věnovat fenoménu sociálních sítí, protože se nechá předpokládat, že jeho působnost na zisk voličů je z celkového zisku šedesátiprocentní.

Hodnocení provedla společnost Charity Apps, s.r.o.