Agentura Socialbakers monitoruje sociální sítě klientům po celém světě. Mezi její významné klienty patřil mimo jiné prezident Obama, jehož tým využíval jejích služeb při své volební kampani. S využitím dostupných nástrojů, které v testovacích verzích nabízí Socialbakers v ČR jsme provedli vyhodnocení úspěšnosti politických subjektů s ohledem na blížící se termín parlamentních voleb.
Leaderem na facebooku na počátku měsíce září je hnutí Řádu národa-Vlastenecká unie, které dosahuje dokonce svého měsíčního historického maxima v počtu svých fanoušků, následované TOP 09. Na třetím místě v politických subjektech figuruje hnutí ANO.
Mezi politickými osobnostmi má nejvíce fanoušků Tomio Okamura před Karlem Schwarzenbergem. Třetí v oblibě mezi fanoušky je osobnost Andreje Babiše.
Pokud tedy vyhodnotíme celkovou úspěšnost, tedy spojení subjekt a osobnost, je leaderem průzkumu TOP O9 před ANO a třetí místo by shodně obsadilo ŘN-VU společně s SPD.
U posledních dvou jmenovaných subjektů je situace v poměru úspěšnosti obrácená. Zatímco výsledkově bezkonkurenční ŘN-VU je leaderem průzkumu, tak jeho předeseda Josef Zickler se v top desítce nenachází. SPD jako hnutí zase profituje pouze na oblibě Tomio Okamuri.
Ještě jedna skutečnost je zarážející a to, že ŘN-VU přes svoje úspěchy na sociálních sítích nefiguruje v předvolebních průzkumech. Zde je předpoklad stejného důvodu, ale i výsledku ve srovnáni s Kotlebovým výsledkem na Slovensku. Vzhledem k veskrze totožné národovecké rétorice obou subjektů, mají voliči problém se veřejně ke své volbě přihlásit. Důvodem je nejspíše všeobecné společenské klima. Kotlebovo hnutí pří absolutní absenci účasti v průzkumech slavilo nakonec zisk 9 procent.
Politické subjekty nejspíše v rámci volební kampaně budou vice prostoru svého zajmu věnovat fenoménu sociálních sítí, protože se nechá předpokládat, že jeho působnost na zisk voličů je z celkového zisku šedesátiprocentní.
Hodnocení provedla společnost Charity Apps, s.r.o.